22 oktober 2018

De Kap

De bovenas wil ik met een helling van ±12 -13˚ in de kap hebben liggen. Deze helling is bedoeld om de onderste wiek ver genoeg van de molenromp te houden. Hier is een reden voor. Doordat de wind om de molenromp waait krijg je een verstoorde windpatroon aan de onderkant van de molen. De onderste  wiek  word telkens afgeremd en krijgt weer kracht zodra de romp gepasseerd is.

De Kuip en het Schuifkruiwerk

De eiken kruivloer bestaat uit 8 delen. Deze zijn met een slisverbinding aan elkaar gekoppeld tot een ring. In de vloer zijn 24 essen glijblokken met zwaluwstaart verbinding ingelaten en zijn gezekerd met een slot. Het kruiwerk word niet, zoals de originele molen, met een rollenwagen, maar met glijblokken uitgevoerd. Dit doe ik om wat meer weerstand te creëren, zodat de kap stabieler ligt bij het draaien. De Kuip bestaat uit 8 delen Meranti. Deze zijn met een hakverbinding aan elkaar gekoppeld tot een ring. Aan de binnenzijde zijn 24 essen kruineuten aangebracht, zodat er minder wrijving ontstaat tijdens het kruien. Aan de onderkant van de kuip heb ik een sponning gefreesd. Hierin kan ik het lood kwijt, voor de afwerking van de ronde kuip naar de achtkantige romp. De kuip is tegen de kruivloer geschroefd en word afgewerkt met een aluminium bekleding. Ook de overring is uitgevoerd in 8 delen eiken. De eerste graden voor het hellen van de bovenas worden gemaakt met de slagstukken op de overring. 

De Voeghouten

Om nog meer helling van de bovenas te creëren zijn de voeghouten aan de voorzijde dikker dan aan achterzijde. Deze worden ter plaatsen van de overring ingelaten. Op de uiteinde heb ik zwaluwstaarten gemaakt voor de windpeluw en de korte spruikoppen. Ook heb ik op de uiteinden een versiering, in de vorm van een kwart ronde kop, aangebracht. Aan de binnenzijde heb ik de sleuven gekapt voor de IJzerbalk en de Penbalk. Met de uitsparing voor de lange spruit wacht ik nog even. Ik wil eerst de positie van het bovenwiel weten.

De IJzerbalk

De IJzerbalk word met een pen en een slis in en op de voeghouten gepositioneerd. De verbinding is ruim genomen om met behulp van spieën verder te kunnen afstellen. In de penbalk heb ik de uitsparing voor de boventaats van de koning gemaakt. Hierin komen lagerblokken (Neuten) van PON. Deze worden op hun beurt weer afdekt met het Poortstuk.

De Penbalk

Voor de verbinding van de steenbalk geldt hetzelfde als voor de Penbalk. Alleen is deze veel dikker en doorgezakt, zodat de steen lager tussen de voeghouten uitkomt en daardoor weer meer helling creëer voor de bovenas.

De Windpeluw

Op de voorzijde van de voeghouten wordt een dikke windpeluw met zwaluwstaart verbinding ingelaten. Deze komt nog eens een paar graden op z'n kant te liggen. Hierdoor gaat het de goede richting uit qua helling van de bovenas. De overige graden moet ik afstellen met het steenbed.