22 oktober 2018

Voor mijn molen moet ik 2 tandwielen en 2 rondsels maken. De overbrenging van Overwaardmolen No.2 van de Kinderdijk is als volgt: Het bovenwiel 71 kammen Het rondsel boven 40 staven Het rondsel onder 27 staven Het onderwiel 91 kammen Overbrengingsverhouding 1, 9 : 1 Dat betekend dat de wieken bijna twee keer rond moeten om het scheprad 1 keer rond te laten draaien. 

Belangrijke gegeven: De steek voor beide bovenwielen moet gelijk zijn. De kammen/staven moeten van verschillende houtsoorten zijn. Het aantal kammen/staven mag niet door elkaar deelbaar zijn. Hierdoor krijg je een gelijkmatige slijtage van de kammen/staven. Dit geldt ook voor de onderwielen.

Het Onderwiel

Het onderwiel voor de aandrijving van het scheprad is origineel uitgevoerd met bilinga plooiplaten. Omdat ik dit niet voorhanden had, heb ik deze uit iepenhout gemaakt. De kammen zijn origineel van groenhart. Ook hier kon ik niet aankomen en heb deze uit essenhout gemaakt. Het kruis en de voor- en achtervelg zijn uit eikenhout gemaakt, zoals het origineel. De plooiplaten zijn met een hakverbinding aan elkaar gekoppeld. De kruisen zijn half op half in elkaar gezet. De 91 gaten, voor de kammen, door de velgdelen en plooiplaten zijn er CNC in gefreesd. De kammen zelf heb ik met behulp van malletjes aan de maat gezaagd en geschuurd. Voor de vorm van de kam heb ik een tekening gemaakt. Zie fotogalerie. Aan de achterzijde heb ik de kammen geborgd met een telefonnagel. Het geheel word met slotbouten bij elkaar gehouden.  

 

De Rondsels of Schijflopen

De rondsels heb ik, zoals het origineel, gemaakt van iepen schijven. Vier delen met pen- en gatverbinding in elkaar gezet. De RVS banden heeft Machine- en Konstruktie bedrijf P.F. Op het Veld Tegelen B.V. mij gesponsord. Deze heb ik dmv verhitting op de schijven gekrompen. Door de banden in een houtvuur te verwarmen zetten ze uit. De truc is om de banden op een juiste temperatuur uit het vuur te halen. Wanneer hij te heet is gaat het hout verbranden bij het leggen om de schijven. Door de temperatuur te meten gebruikte ik een stok. Deze hield ik tegen de band,  wanneer de stok begon te roken was het tijd om de band uit het vuur te halen.  Met behulp van een CNC programma zijn de gaten voor de staven op de juiste steek geboord. De staafjes zijn gemaakt uit oude palmhouten staven van een originele schijfloop.

Het Bovenwiel

Het bovenwiel zit bevestingd op de bovenas in de kap van de molen. De plooidelen, voor- en achtervelgen en het kruis zijn uit eikenhout vervaardigd. De kammen zijn van steenbeuken. De plooiplaten zijn met een hakverbinding aan elkaar gekoppeld. De kruisen zijn half op half in elkaar gezet. De 71 gaten, voor de kammen, door de velgdelen en plooiplaten zijn er CNC in gefreesd. De kammen zelf heb ik met behulp van malletjes aan de maat gezaagd en geschuurd. Ook voor de vorm van de kam heb ik weer een tekening gemaakt. Aan de achterzijde heb ik de kammen geborgd met een telefonnagel. Het geheel word met slotbouten bij elkaar gehouden. Ook om dit tandwiel zit een rvs band. (gesponsord door Machine- en Konstruktie bedrijf P.F. Op het Veld Tegelen B.V.) Deze is nodig voor de molen te kunnen vangen (afremmen).